strefa smaku

Czas na burgery!

Od czasu do czasu nachodzi nas ochota na porządnego, soczystego burgera. Od niedawna podejmujemy z mężem próby przyrządzenia go w domu. To wcale nie jest prosta rzecz, przede wszystkim trzeba się nauczyć robić idealne kotlety. Kotlet nadaje charakteru całemu daniu, niedosmażony albo przesmażony może całkowicie zepsuć smak całego burgera. Mogę się pochwalić, że z każdym zrobionym burgerem idzie mi coraz lepiej.

W skład mojego ulubionego domowego burgera wchodzi słodka bułka, majonez, rukola, boczek, ser żółty, pomidor, czerwona cebula, ananas i oczywiście wołowina. Do tego sos miodowo-musztardowy i jest uczta!

IMG_0247-2.jpg

Stworzenie burgera wymaga precyzji. Najłatwiej jeśli mamy kogoś do pomocy, ale później trzeba się z nim podzielić jedzeniem 🙂

Zawsze formuję kotlety tej samej grubości, smażę je na tym samym palniku i tej samej patelni, dzięki czemu łatwiej mi testować różny czas smażenia. Mój idealny kotlet jest słabo wysmażony: z zewnątrz spójny i brązowy, w środku czerwonawy, soczysty i rozpadający się. Nie przyprawiam mięsa w środku, nie dodaję jajka, bułki ani cebuli, za to przed samym wrzuceniem na patelnię obsypuję kotlet solą i świeżo zmielonym czarnym pieprzem, dzięki czemu jest pokryty wyrazistą skorupką. Używam zwykłej patelni z powłoką ceramiczną, bo taką mam.

Przygotowuję sos miodowo-musztardowy. Jest bardzo prosty: wystarczy wymieszać musztardę z miodem i tyle. Moje proporcje to płaska łyżeczka musztardy na 4 łyżeczki miodu. Taka ilość sosu wystarczy na 4 burgery.

Odważam od 150 do 175g mięsa i formuję kotlety grubości paliczka dalszego mojego palca wskazującego (grubsze kotlety wychodzą mi suche z zewnątrz i niedosmażone w środku). Moje najlepsze kotlety to te, które były obsmażane od 1 minuty i 55 sekund do 2 minut z każdej strony. W zależności od grubości kotleta, patelni, mocy palnika i obecnej odległości Ziemi od najbliższych planet będziecie musieli znaleźć metodą prób i błędów własny idealny czas smażenia. Przydaje się stoper albo zegarek ze wskazówkami. Pamiętajcie, różnica 10 sekund na każdą stronę to już duża zmiana.

Najpierw smażę boczek, ananasa i plastry cebuli. W tym czasie formuję kotlety. Następnie studzę i czyszczę patelnię, a potem ponownie ją rozgrzewam, obsypuję kotleta z jednej strony solą i pieprzem, a potem wrzucam tą stroną do dołu na patelnię.

Przez pierwsze pół minuty smażenia lekko spłaszczam kotleta łopatką, bo się kurczy. Mój mąż odgrzewa bułkę w rozgrzanym piekarniku.

Kiedy minie 1,5minuty obsypuję kotleta solą i pieprzem z drugiej strony. Po 1 minucie i 55 sekundach albo po 2 minutach obracam kotleta na drugą stronę. Warto mieć przygotowaną drugą łopatkę na wypadek, gdybyście mieli problem z obróceniem kotleta.

Kładę na kotlecie plaster sera żółtego (ser musi być wyrazisty, żeby był wyczuwalny w burgerze; mnie najbardziej smakował kotlet z Radamerem) i po 30 sekundach przykrywam patelnię przykrywką, żeby ser się rozpuścił.

W tym czasie mój mąż wyjmuje bułkę z piekarnika, smaruje spód odrobiną majonezu, dzięki któremu rukola lepiej się trzyma (ściągnięte od Magdy Gessler) i układa rukolę.

Po minucie smażenia zdejmuję przykrywkę i czekam.

Gotowy kotlet od razu wędruje na bułkę, a ja zabieram się za drugiego burgera. Wtedy mój mąż polewa kotleta sosem, układa na nim boczek, ananasa, cebulę i pomidora, a następnie znowu polewa sosem. Na koniec nakłada górną połowę bułki, wkłada w środek patyczek do szaszłyków, spłaszcza burgera, i zabiera się za kolejną bułkę. Ostatnio robił też zdjęcia 🙂

Wszystko jak w zegarku. W 10 minut mamy gotowe dwa burgery, pochłaniamy je o połowę szybciej 🙂

To jest mój ulubiony burger. Następny w kolejce do zrobienia jest zwykły burger z bułką z sezamem, sałatą, majonezem, czerwoną cebulą, pomidorem, boczkiem i ogórkiem konserwowym. Może też spróbujecie? 🙂

Smacznego!

IMG_0231-2.jpg

2 thoughts on “Czas na burgery!

Skomentuj

